tiistai 20. lokakuuta 2015

Scratch


Kolmoset koodasivat eilen Scratchillä! Vietin sen edellisen välitunnin lisäämällä sivuston pikakuvakkeen jokaiselle koneelle. 

Kolmosten tullessa luokkaan, näytin ensin projektorilla ihan perusasioita. Kissan toiminnot pitää käynnistää jollain, eli esimerkiksi vihreää lippua klikkaamalla. Sen saa kulkemaan eteenpäin, mutta 10 askelta on tosi lyhyt matka. Näytin myös, miten kissa "sanoo" puhekuplassa jotain ja myös miten se sanoo oikeasti "miau".


Näillä ohjeilla kolmasluokkalaiset lähtivät tietokoneiden ääreen. Ensimmäinen tehtävä oli saada kissa liikkumaan eteenpäin 50 askelta lippua klikkaamalla. Se vei oppilailta noin minuutin. Ei haastetta siis siellä.


Annoin sen jälkeen kuvan tehdä mitä haluaa. Se on mielestäni hyvä lähestymistapa uusiin juttuihin. Tosin nämä oppilaat olivat komentaneet kissaa jo viime vuonna. Sen verran hajanaista se oli silloin ollut, että aloitin ihan alkeista nyt. 


Oppilaat olivat tolkuttoman taitavia! He vaihtoivat taustoja, lisäsivät hahmoja, piilottivat toisia hahmoja, äänittivät ääniä, kirjoittivat puhekupliin omia juttuja, saivat kissan kulkemaan edestakaisin jne.


Neuvoin joitain juttuja, mutta pääosin homma eteni niin, että joku keksi jotain, toinen kiinnostui ja kysyi, miten tuo tehdään. 


Olipa sääli, että välitunti alkoi! Kiva tunti. Tätä mieltä olivat myös oppilaat tätä heiltä kysyessäni!



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti